Wydział Oświaty i Kultury (Symbol Oś) Do zadań wydziału należy w szczególności: w zakresie oświaty: - sprawowanie nadzoru nad działalnością szkół i placówek w zakresie spraw: administracyjnych, bezpieczeństwa i higieny pracy uczniów i pracowników oraz organizacji pracy szkół i placówek,
- przygotowanie analiz i planów zmian dotyczących funkcjonowania szkół i placówek oświatowych,
- przygotowanie propozycji w zakresie dokonywania zmian w sieci szkół i placówek oświatowych, współdziałanie z Opolskim Kuratorem Oświaty oraz współpraca i zasięganie opinii środowiska oraz związków zawodowych w sprawach zmian w sieci szkół i placówek oświatowych,
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na zakładanie szkół publicznych prowadzonych przez osoby prawne lub fizyczne,
- analiza i zatwierdzanie arkuszy organizacyjnych publicznych szkół i placówek oświatowych oraz aneksów do arkuszy,
- rozpatrywanie skarg, wniosków i interpelacji dotyczących organizacji pracy placówek,
- wykonywanie czynności związanych z obsadą stanowisk kierowniczych w szkołach i placówkach oświatowych, w tym powoływanie składu komisji konkursowej, mającej na celu wyłonienie kandydata na stanowisko dyrektora szkoły,
- prowadzenie spraw osobowych dyrektorów szkół i placówek oświatowych, w tym udzielanie urlopów,
- wykonywanie czynności wynikających z pełnienia funkcji zwierzchnika służbowego w stosunku do dyrektorów szkół i placówek oświatowych,
- dokonywanie oceny cząstkowej i koordynowanie spraw związanych z oceną pracy dyrektorów szkół i placówek oświatowych,
- koordynowanie projektów uchwał i zarządzeń dotyczących regulaminu wynagradzania nauczycieli oraz zasad i kryteriów przyznawania dodatków motywacyjnych i funkcyjnych dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych,
- prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem przez Burmistrza nagród dla pracowników pedagogicznych, w tym wnioskowanie o nagrody dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych oraz wnioskowanie o nagrody i wyróżnienia resortowe dla dyrektorów szkół i placówek,
- przygotowywanie dokumentacji związanych z ustalaniem dodatków motywacyjnych i dodatków funkcyjnych dla dyrektorów szkół i placówek,
- wydawanie zaświadczeń dotyczących zatrudnienia dla byłych pracowników oświaty,
- nadzorowanie spraw związanych z rekrutacją do szkół i placówek oświatowych,
- prowadzenie ewidencji realizacji obowiązku nauki,
- prowadzenie spraw związanych z realizacją obowiązku szkolnego, w tym wydawanie decyzji administracyjnych mających na celu wyegzekwowanie obowiązku szkolnego i prowadzenie spraw wynikających z postanowienia o nałożeniu grzywny w celu przymuszenia za niespełnienie przez ucznia obowiązku szkolnego,
- weryfikacja danych szkół i placówek oświatowych w zakresie: liczby uczniów, liczby i typów oddziałów, liczby dzieci niepełnosprawnych i rodzaju niepełnosprawności w ramach Systemu Informacji Oświatowej (SIO),
- prowadzenie sprawozdawczości oświatowej SIO z poziomu gminy – prowadzenie rejestru placówek, udzielanie upoważnień, wprowadzanie danych wydziału, nauczycieli w zakresie awansu, przydzielonych stypendiów, realizacji obowiązku nauki,
- prowadzenie spraw związanych z dofinansowaniem kosztów kształcenia młodocianych pracowników, w tym przygotowywanie decyzji administracyjnych,
- prowadzenie rejestru pomocy de minimis, wydawanie zaświadczeń udzielonej pomocy,
- prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym nauczycieli, w tym organizacja egzaminów związanych z awansem zawodowym nauczycieli,
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy zdrowotnej dla nauczycieli,
- prowadzenie spraw dotyczących przyznawania uczniom stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych, w tym przygotowywanie decyzji administracyjnych oraz wydawanie zaświadczeń,
- sprawowanie nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki,
- prowadzenie rejestru żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów,
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji celowej z budżetu gminy podmiotom prowadzącym żłobki, kluby dziecięce lub zatrudniającym dziennych opiekunów,
- przygotowywanie i realizacja porozumień międzygminnych w zakresie refundowania wydatków związanych z zapewnieniem dzieciom w wieku do lat 3 opieki w żłobkach,
- koordynowanie organizacji konkursów i olimpiad dla dzieci i młodzieży, w tym powoływanie komisji konkursowych, powielanie i przekazywanie zadań konkursowych,
- koordynowanie organizacji letniego i zimowego wypoczynku dzieci i młodzieży,
- przygotowywanie materiałów związanych z wydatkami wydziału do projektu budżetu,
- monitorowanie i analizowanie wydatków wydziału na realizację zadań oraz przygotowywanie zmian do budżetu;
- sprawdzanie i analizowanie metryczki części oświatowej subwencji ogólnej,
- pozyskiwanie dodatkowych środków z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej,
- prowadzenie spraw związanych z naliczaniem i rozliczaniem dotacji celowej z budżetu państwa na realizację zadań w zakresie wychowania przedszkolnego,
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe,
- prowadzenie spraw związanych z naliczaniem opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego,
- prowadzenie spraw związanych z rozliczeniami finansowymi między jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie zwrotu kosztów wychowania przedszkolnego za dzieci z innych gmin w przedszkolach,
- prowadzenie spraw związanych z planowaniem i monitorowaniem dofinansowania dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli na dany rok budżetowy,
- prowadzenie spraw związanych z organizacją nauki innych religii,
- zawieranie porozumień międzygminnych w zakresie udzielania dotacji celowej na organizację nauki innych religii,
- prowadzenie spraw związanych z realizacją rządowych programów pomocy uczniom,
- prowadzenie spraw związanych z naliczaniem dotacji dla stowarzyszeniowych publicznych szkół,
- prowadzenie spraw związanych z naliczaniem i rozliczaniem dotacji celowych otrzymywanych z budżetu państwa na realizację zadań rządowych programów,
- wykonywanie czynności kontrolnych w ramach systemu kontroli zarządczej w zakresie właściwości rzeczowej wydziału,
- organizowanie oraz udział w uroczystościach oświatowych, imprezach i spotkaniach o charakterze oświatowym, spotkaniach, w tym przygotowywanie okolicznościowych wystąpień oraz oprawy medialnej,
- przygotowanie i prowadzenie narad z dyrektorami,
- obsługa archiwum oświatowego dotyczącego zlikwidowanych jednostek oświatowych,
w zakresie kultury: - współpraca z instytucjami kultury i stowarzyszeniami działającymi na terenie gminy Krapkowice,
- sprawowanie nadzoru nad działalnością gminnych jednostek organizacyjnych:
- Krapkowicki Dom Kultury,
- Miejska i Gminna Biblioteka Publiczna,
- prowadzenie Rejestru Instytucji Kultury i ksiąg rejestrowych instytucji kultury.
|