- w zakresie gospodarki gruntami:
- prowadzenie ewidencji gminnego zasobu nieruchomości,
- sporządzanie planów wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości,
- prowadzenie spraw związanych ze zbywaniem nieruchomości wchodzących w skład gminnego zasobu nieruchomości oraz nabywaniem nieruchomości do gminnego zasobu nieruchomości,
- wydzierżawianie, użyczanie, oddawanie w trwały zarząd oraz oddawanie w najem nieruchomości wchodzących w skład gminnego zasobu nieruchomości,
- oddawanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste,
- wnoszenie nieruchomości jako aport do spółek,
- występowanie z wnioskami do Sądu Rejonowego celem regulacji stanu prawnego nieruchomości wchodzących w skład gminnego zasobu nieruchomości,
- organizowanie przetargów na sprzedaż nieruchomości,
- sprzedaż działek niezbędnych dla poprawienia warunków zagospodarowania działek przyległych,
- zamiana gruntów,
- wykonywanie prawa pierwokupu,
- sprzedaż lokali mieszkalnych na rzecz najemców,
- sprzedaż oraz przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości,
- aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych,
- udzielanie bonifikat w opłatach rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntów,
- wydawanie zgody na wykreślenie hipotek ustanowionych na rzecz Gminy Krapkowice,
- prowadzenie ewidencji miejscowości, ulic i adresów,
- nadawanie nazw ulic i placów będących drogami publicznymi i dróg wewnętrznych,
- ustalanie numerów porządkowych budynków mieszkalnym oraz innym budynkom przeznaczonym do stałego lub czasowego przebywania ludzi,
- prowadzenie spraw związanych z rozgraniczeniem nieruchomości,
- prowadzenie spraw związanych ze scaleniem i podziałem nieruchomości,
- prowadzenie spraw związanych z podziałem nieruchomości,
- prowadzenie spraw związanych z ustaleniem opłaty adiacenckiej naliczanej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku podziału nieruchomości,
- wykonywanie z upoważnienia Burmistrza czynności materialno-technicznych w zakresie sprawowania przez Burmistrza nadzoru właścicielskiego nad spółką z udziałem gminy: ZGKiM Sp. z o.o. w Krapkowicach,
- opracowywanie informacji publicznych i innych informacji z zakresu działalności wydziału, przeznaczonych do zamieszczenia na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu oraz na oficjalnej stronie internetowej lub do publikacji w mediach lokalnych,
- zlecanie wycen nieruchomości i opracowań geodezyjno-pranych,
- prowadzenie spraw związanych z ustaleniem służebności przesyłu na nieruchomościach.
w zakresie rolnictwa:
- szacowanie strat w rolnictwie powstałych w wyniku klęsk żywiołowych (powodzi, suszy, gradobicia, deszczy nawalnych, wymarznięcia),
- spisywanie zeznań świadków w sprawach ustalania pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych i jednostkach uspołecznionych dla celów emerytalnych,
- nadzorowanie obowiązków wynikających z ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, ubezpieczeniowym funduszu gwarancyjnym i polskim biurze ubezpieczycieli komunikacyjnych,
- współdziałanie z właściwymi organami oraz instytucjami w zakresie ochrony roślin, ochrony gatunkowej zwierząt oraz doradztwa rolniczego,
- prowadzenie statystyki rolnej,
- wydawanie zaświadczeń o wielkości gospodarstwa rolnego i posiadaniu kwalifikacji rolniczych przy nabywaniu gruntów rolnych,
- organizacja dożynek gminnych przy współpracy z pozostałymi wydziałami, jednostkami organizacyjnymi oraz zainteresowanymi sołectwami,
w zakresie ochrony środowiska:
- przygotowywanie projektów uchwał dot. gospodarki odpadami komunalnymi oraz ich bieżąca aktualizacja wynikająca ze zmian przepisów prawa,
- prowadzenie rejestru działalności regulowanej: dokonywanie wpisów, wykreśleń, przekazywanie sprawozdań Marszałkowi Województwa,
- prowadzenie kontroli podmiotów wpisanych do rejestru działalności regulowanej pod kątem spełnienia wymogów określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 roku ,
- przyjmowanie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wprowadzanie ich do programu Wydra,
- wzywanie właścicieli nieruchomości do składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a w razie ich nie złożenia wszczynanie postępowań w sprawie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie opadami komunalnymi,
- weryfikowanie danych zawartych w deklaracjach o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi pod kątem urodzeń dzieci, a także na podstawie danych pochodzących z ewidencji ludności dot. liczby osób zameldowanych,
- prowadzenie postępowań ustalających wyższą opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadkach prowadzenia przez właścicieli nieruchomości niewłaściwej segregacji odpadów komunalnych,
- zawiadamianie mieszkańców Gminy Krapkowice o zmianie wysokości opłaty
- za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku zmiany stawki opłaty,
- weryfikowanie sprawozdań otrzymywanych od podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, a w przypadku wątpliwości, co do danych w nich zawartych wzywanie do złożenia wyjaśnień lub dokonania ich korekt,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie naliczania kar za nieterminowe składanie sprawozdań składanych przez podmioty odbierające odpady komunalne lub nierzetelnych danych zwartych w tych sprawozdaniach,
- przyjmowanie reklamacji dot. m.in. nie odebrania odpadów komunalnych czy uszkodzeń pojemników na odpady,
- prowadzenie ewidencji umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i prowadzenie kontroli wykonywania przez właścicieli i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
- sporządzanie rocznych sprawozdań z realizacji zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi do Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska i Marszałka Województwa,
- opracowywanie analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi Gminy Krapkowice,
- przygotowanie dokumentacji przetargowej na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych położonych na terenie Gminy Krapkowice oraz nadzorowanie realizacji umowy, obejmujące: weryfikację raportów miesięcznych
- z ilości odebranych odpadów komunalnych, tras przejazdów samochodów, zgodnego
- z harmonogramem odbioru poszczególnych frakcji odpadów, a w razie wątpliwości,
- co do danych w nich zawartych wzywanie do złożenia stosownych wyjaśnień, realizację ważeń kontrolnych pojazdów,
- prowadzenie działań edukacyjno-informacyjnych z zakresu gospodarki odpadami obejmujących: opracowanie ulotek informacyjnych, organizację konkursów ekologicznych, przygotowywanie artykułów do lokalnej prasy,
- prowadzenie bieżącej aktualizacji danych zawartych w aplikacji dostępnej dla mieszkańców Gminy Krapkowice dot. gospodarki odpadami komunalnymi,
- wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
- prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych oraz przydomowych oczyszczalni ścieków,
- weryfikowanie sprawozdań otrzymywanych od podmiotów opróżniających zbiorniki bezodpływowe, a w przypadku wątpliwości, co do danych w nich zawartych wzywanie do złożenia wyjaśnień lub dokonania ich korekt,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie naliczania kar za nieterminowe przekazywanie sprawozdań przez podmioty opróżniające zbiorniki bezodpływowe lub zawierających nierzetelne dane,
- współpraca z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska w zakresie realizacji Programu usuwania azbestu na terenie województwa opolskiego,
- wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie opieki przed bezdomnymi zwierzętami,
- realizacja Programu opieki nad bezdomnymi zwierzętami i zapobiegania bezdomności zwierząt, w tym m.in. zakup i wydawanie karmy społecznym opiekunom zwierząt, nadzór nad pomiotami, którym zlecono opiekę nad bezdomnymi zwierzętami oraz nad zwierzętami dzikimi,
- prowadzenie rejestru psów,
- wydawanie decyzji na utrzymanie psa rasy uznawanej za agresywną,
- prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie,
- wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięć mogących potencjalnie i znacząco oddziaływać na środowisko,
- przygotowywanie projektów uchwał dot. ochrony powietrza, w tym m.in. Regulaminu przyznawania dotacji celowych ze środków budżetu Gminy Krapkowice do wymiany węglowych źródeł ogrzewania na ekologiczne oraz ich bieżąca aktualizacja wynikająca ze zmian w przepisach prawa,
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji celowych do wymiany węglowych źródeł ogrzewania na ekologiczne, obejmujących przygotowanie ogłoszeń informacyjnych, przeprowadzenie naboru wniosków oraz przygotowanie umów dotacyjnych,
- kontrola podmiotów, którym zostały udzielone dotacje celowe pod kątem prawidłowości ich realizacji,
- przygotowywanie sprawozdań z realizacji Programu ochrony powietrza,współpraca z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska w zakresie Programu ograniczenia niskiej emisji,
- ustalanie opłat za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej na skutek wykonywania na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem, mających wpływ na zmniejszenie tej retencji przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej,
- wydawanie decyzji na usuwanie drzew i krzewów,
- wymierzanie kar pieniężnych za samowolne usunięcie drzew i krzewów,
- ustalanie potrzeb w zakresie konserwacji rowów komunalnych i ich utrzymanie,
- realizacja potrzeb w zakresie budowli i urządzeń przeciwpowodziowych związanych z rowami komunalnymi
- koordynacja spraw związanych z łowiectwem na terenie obwodów łowieckich położonych w obrębie gminy Krapkowice,
- gospodarowanie lasami komunalnymi,
- przedstawianie propozycji do rocznego planu współpracy gminy Krapkowice z organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji zadań publicznych,
- nadzór nad realizacją zadań publicznych z zakresu ochrony środowiska, wybranych w drodze konkursu, w tym: opiniowanie zadań, przeprowadzanie kontroli realizacji umów.
|