Wydział Gospodarki Gruntami Rolnictwa i Ochrony Środowiska (Symbol GGR) Do zadań Wydziału należy w szczególności: w zakresie gospodarki nieruchomościami: - prowadzenie ewidencji gminnego zasobu nieruchomości,
- sporządzanie planów wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości,
- prowadzenie spraw związanych ze zbywaniem nieruchomości wchodzących w skład gminnego zasobu nieruchomości oraz nabywaniem nieruchomości do gminnego zasobu nieruchomości,
- wydzierżawianie, użyczanie, oddawanie w trwały zarząd oraz oddawanie w najem nieruchomości wchodzących w skład gminnego zasobu nieruchomości,
- oddawanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste na cele inne niż mieszkaniowe,
- wnoszenie nieruchomości jako aport do spółek,
- występowanie z wnioskami do Sądu Rejonowego celem regulacji stanu prawnego nieruchomości wchodzących w skład gminnego zasobu nieruchomości,
- organizowanie przetargów na sprzedaż nieruchomości,
- sprzedaż działek niezbędnych dla poprawienia warunków zagospodarowania działek przyległych,
- zamiana gruntów,
- wykonywanie prawa pierwokupu,
- sprzedaż lokali mieszkalnych na rzecz najemców,
- sprzedaż oraz przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości,
- aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych,
- udzielanie bonifikat w opłatach rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntów,
- udzielanie bonifikat z tytułu jednorazowego uiszczenia opłaty za przekształcenie użytkowania wieczystego w prawo własności,
- wydawanie zgody na wykreślenie hipotek ustanowionych na rzecz Gminy Krapkowice,
- prowadzenie ewidencji miejscowości, ulic i adresów,
- nadawanie nazw ulic i placów będących drogami publicznymi i dróg wewnętrznych,
- ustalanie numerów porządkowych budynkom mieszkalnym oraz innym budynkom przeznaczonym do stałego lub czasowego przebywania ludzi,
- prowadzenie spraw związanych z rozgraniczeniem nieruchomości,
- prowadzenie spraw związanych ze scaleniem i podziałem nieruchomości,
- prowadzenie spraw związanych z podziałem nieruchomości,
- prowadzenie spraw związanych z ustaleniem opłaty adiacenckiej naliczanej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku podziału nieruchomości,
- wykonywanie z upoważnienia Burmistrza czynności materialno-technicznych w zakresie sprawowania przez Burmistrza nadzoru właścicielskiego nad spółką z udziałem gminy: ZGKiM Sp. z o.o. w Krapkowicach oraz SIM Krapkowice Sp. z o.o. w Krapkowicach,
- zlecanie wycen nieruchomości i opracowań geodezyjno-prawnych,
- prowadzenie spraw związanych z ustaleniem służebności gruntowych i służebności przesyłu na nieruchomościach,
- prowadzenie spraw związanych z zajęciem terenu działek gminnych, nie stanowiących dróg publicznych pod urządzenia infrastruktury technicznej,
- prowadzenie spraw związanych z wypłatą odszkodowań za grunty przejęte do gminnego zasobu nieruchomości z mocy prawa na podstawie decyzji podziałowych oraz decyzji na realizację inwestycji drogowych ZRiD),
- prowadzenie spraw związanych z nabyciem przez Gminę Krapkowice z mocy prawa spadku,
- opracowywanie informacji publicznych i innych informacji z zakresu gospodarki nieruchomościami, przeznaczonych do zamieszczenia na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu oraz na oficjalnej stronie internetowej lub do publikacji w mediach lokalnych,
w zakresie rolnictwa: - spisywanie zeznań świadków w sprawach ustalenia pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych i jednostkach uspołecznionych do celów emerytalnych,
- współdziałanie z właściwymi organami oraz instytucjami w zakresie ochrony roślin, ochrony gatunkowej zwierząt oraz doradztwa rolniczego,
- szacowanie strat w rolnictwie powstałych w wyniku klęsk żywiołowych (powodzi, suszy, gradobicia, deszczy nawalnych, wymarznięcia),
- nadzorowanie obowiązków wynikających z ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych,
w zakresie ochrony środowiska: - przygotowywanie projektów uchwał dot. gospodarki odpadami komunalnymi oraz ich bieżąca aktualizacja wynikająca ze zmian przepisów prawa,
- prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
- prowadzenie kontroli podmiotów wpisanych do rejestru działalności regulowanej pod kątem spełnienia wymogów określonych w przepisach prawa,
- przyjmowanie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- wzywanie właścicieli nieruchomości do składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a w razie ich nie złożenia wszczynanie postępowań w sprawie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- weryfikowanie danych zawartych w deklaracjach o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi pod kątem urodzeń dzieci, a także na podstawie danych pochodzących z ewidencji ludności dot. liczby osób zameldowanych,
- prowadzenie postępowań ustalających podwyższoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadkach prowadzenia przez właścicieli nieruchomości niewłaściwej segregacji odpadów komunalnych,
- zawiadamianie mieszkańców Gminy Krapkowice o zmianie wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku zmiany stawki opłaty,
- prowadzenie oględzin nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi, jednorodzinnymi pod kątem kompostowania bioodpadów, stanowiących odpady komunalne, w przydomowych kompostownikach,
- weryfikowanie sprawozdań otrzymywanych od podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, a w przypadku wątpliwości, co do danych w nich zawartych wzywanie do złożenia wyjaśnień lub dokonania korekt,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie naliczania kar pieniężnych wskazanych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
- przyjmowanie reklamacji dot. m.in. nie odbierania odpadów komunalnych czy uszkodzeń pojemników na odpady,
- prowadzenie ewidencji umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i prowadzenie kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
- sporządzanie rocznych sprawozdań z realizacji zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO), opracowywanie analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi Gminy Krapkowice,
- przygotowywanie dokumentacji przetargowej na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych położonych na terenie Gminy Krapkowice oraz nadzorowanie realizacji umowy,
- prowadzenie działań edukacyjno-informacyjnych z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi,
- wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięć mogących potencjalnie i znacząco oddziaływać na środowisko,
- prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie,
- wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych,
- prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków,
- weryfikowanie sprawozdań otrzymywanych od podmiotów opróżniających zbiorniki bezodpływowe lub osadniki w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków, a w przypadku wątpliwości, co do danych w nich zawartych wzywanie do złożenia wyjaśnień lub dokonania korekt,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie naliczenia kar pieniężnych za przekazanie nierzetelnych sprawozdań lub przekazanie ich po terminie wskazanym w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
- realizacja spraw dotyczących zwykłego oraz powszechnego korzystania z wód,
- prowadzenie postępowań w sprawie nakazania przywrócenia gruntów do stanu poprzedniego lub wykonania urządzenia zapobiegającego szkodom, w związku ze zmianą stanu wody na gruncie ze szkodą dla gruntów sąsiednich,
- realizacja spraw związanych z krajowym programem oczyszczania ścieków komunalnych, w tym sporządzanie sprawozdań,
- dokonywanie przeglądów obszaru i granic aglomeracji,
- ustalanie potrzeb w zakresie konserwacji rowów komunalnych i ich utrzymanie,
- uzyskiwanie pozwoleń wodno-prawnych w zakresie działania wydziału,
- opracowywanie, prowadzenie i aktualizacja wykazu kąpielisk na terenie Gminy,
- realizacja spraw związanych z naliczaniem opłat za usługi wodne polegające na zmniejszeniu naturalnej retencji terenowej, na skutek wykonywania na nieruchomości o powierzchni powyżej 3 500 m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem mających wpływ na zmniejszenie tej retencji przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej, w tym: weryfikacja nieruchomości do naliczenia opłat, rozpatrywanie reklamacji, wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie opłat,
- realizacja potrzeb w zakresie budowli i urządzeń przeciwpowodziowych związanych z rowami komunalnymi,
- wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów,
- wymierzanie kar pieniężnych za samowolne usunięcie drzew lub krzewów,
- koordynacja spraw związanych z łowiectwem na terenie obwodów łowieckich położonych w obrębie Gminy Krapkowice,
- gospodarowanie lasami komunalnymi,
- przedstawianie propozycji do rocznego planu współpracy Gminy Krapkowice z organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji zadań publicznych,
- współpraca z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska w Opolu w zakresie realizacji Programu usuwania azbestu na terenie województwa opolskiego,
- wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie opieki przed bezdomnymi zwierzętami,
- realizacja zadań wynikających z Programu opieki nad bezdomnymi zwierzętami oraz zapobiegania bezdomności zwierząt,
- prowadzenie rejestru psów,
- wydawanie decyzji na utrzymanie psa rasy uznawanej za agresywną,
- opracowywanie informacji publicznych i innych informacji z zakresu ochrony środowiska, przeznaczonych do zamieszczenia na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu oraz na oficjalnej stronie internetowej lub do publikacji w mediach lokalnych.
|