- Menu podmiotowe
- ORGANY
- RADA MIEJSKA
- RADA MIEJSKA IV KADENCJI
- rada miejska IV kadencji
Kompetencje Rady Miejskiej
Rada Miejska jest organem stanowiącym i kontrolnym w gminie.
Liczba radnych uzależniona jest od liczby mieszkańców w gminie i w gminach do 50 000 mieszkańców ich liczba wynosi dwadzieścia jeden.
Kadencja rady trwa 5 lata. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących. Rada w siedzibach miast nosi nazwę Rady Miejskiej.
Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby jednak nie rzadziej jak raz na kwartał. Uchwały rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu jawnym chyba, że ustawa stanowi inaczej (absolutorium dla burmistrza rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady).
Rada tworzy stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot ich działania i skład osobowy. Szczególną rolę pełni komisja rewizyjna, której celem działania jest kontrola działalności burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy. Radzie Miejskiej przysługuje domniemanie kompetencji.
Art. 18 ustawy o samorządzie gminnym do właściwości rady oddaje wszystkie sprawy w zakresie działania gminy nie zastrzeżone dla burmistrza. Są to:
- Uchwalanie statutu gminy,
- Ustalanie wynagrodzenia burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
- Powoływania i odwoływanie skarbnika, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza – na wniosek burmistrza,
- Uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z jego wykonania oraz podejmowanie uchwały o absolutorium,
- Uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- Uchwalanie programów gospodarczych,
- Ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych – sołectw oraz przekazywanie im składników mienia do korzystania,
- Podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat lokalnych,
- Podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu,
- Określenie wysokości sumy, do której burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
- Podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami,
- Podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw,
- Podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
- Nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
- Podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
- Stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady.
zgodnie z art. 169 Konstytucji RP (podział organów gminy na stanowiące i wykonawcze).
Opracował: Mieczysław Kożuch